رفتن به نوشته‌ها

بوت کمپ چیست؟ بوت کمپ یا کارآموزی؟ زمان مطالعه: 9 دقیقه

شاید واژه بوت کمپ به گوشتان خورده باشد، اما اطلاعات زیادی راجع به آن نداشته باشید. اگر علاقه مندید که بدانید بوت کمپ چیست و تفاوت آن با دیگر راه های آموزش هستید تا آخر این مقاله با من همراه باشید!

 

بوت کمپ چیست

بوت کمپ، نوعی فعالیت گروهی است که در حوزه های متفاوت شغلی وجود دارد و معمولا در غالب کارگاه هایی با ظرفیت های متفاوت تشکیل میشود. بوت کمپ ها دوره های فشرده ای هستند که شما را برای ورود به بازارکار آماده میکنند. دوره هایی جدی و پر از چالش های متفاوت برای اینکه بتوانید توانایی خود را در حوزه کاریتان بالا ببرید.

میتوان به این موضوع تاکید کرد که بوت کمپ ها برای اکثر افراد جزو بهترین کارگاه های زندگیشان محسوب میشوند البته تعداد افرادی هم که قدر آنها را نمیدانند کم نیست!

تجربه شرکت در بوت کمپ

 

بوت کمپ بهتر است یا کارآموزی؟

در پاسخ به این سوال میتوان به این مورد اشاره کرد که در دوره کارآموزی در شرکتی خاص اصولا سعی میشود به شما مواردی یاد داده شود که مورد نیاز آن شرکت است. حتی ممکن است کاری که به شما آموزش داده میشود قسمتی از پروژه ی در حال اجرا باشد. بسیار خب! ممکن است در ابتدا این موضوع که مسئولیت قسمت خاصی از پروژه با شماست و حجم کاری کمتری دارید باعث خوشحالیتان شود اما لازم است به شما خبر بدهم که این خوشحالی کوتاه مدت است!
آیا به این موضوع فکر کرده اید که بعد از خروج از آن سازمان چه اتفاقی برایتان پیش میاید؟ شما بعد از صرف مدت زمانی در یک سازمان ممکن است بنابر هر دلیلی تصمیم به خروج از آن مجموعه را بگیرید. در ابتدا با خود فکر میکنید که شرایط کاری بهتری پیش رویتان خواهد بود اما هنگام مصاحبه کاری با سازمان های دیگر متوجه این موضوع خواهید شد که شما چیز زیادی هم بلد نیستید!
بله، این یعنی دقیقا همان مشکلی که بیشتر افراد در ایران با آن مواجه شده اند!
بوت کمپ دقیقا برعکس توضیحات بالا عمل میکند که در ادامه توضیحات بیشتری راجع به مزیت های آن خواهم گفت!
البته، متاسفانه باید این موضوع را یادآوری کنم که ما در ایران شاهد سوءاستفاده شرکت های زیادی از واژه بوت کمپ هستیم درصورتیکه واقعا قواعد آن را رعایت نمیکنند.

 

بوت کمپ یا دانشگاه؟

شما شاید بارها از افراد زیادی شنیده باشید که دانش‌آموختگان بوت‌کمپ درک عمیقی از کاری که انجام میدهند ندارند!

بعضی از بوت کمپ ها در دوره ی فشرده خود ادعای برابری دانش آموختگانی حتی بهتر از دانش آموختگان دانشگاهی دارند!

در اینجا از دلایل کار کردن در زمان دانشجویی نوشتیم، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما بخوانید.

در دنیای امروز صرفا تحصیلات دانشگاهی نشاندهنده توانایی افراد و تخصصشان نیست و چه بسا افرادی با رشته های مختلف در حوزه کاری شما در حال فعالیت هستند که حتی از شما با مدرک مرتبط فعالیت فعلیتان موفق ترند!

این نکته که افرادی که از طریق بوت کمپ ها وارد بازار کار میشوند اغلب باید تلاش بیشتری برای دیده شدن توسط کارفرمایان داشته باشند، قابل توجه است.( این موضوع به تدریج در حال تغییر است و میتوان امیدوار بود که مدیران در آینده ای نه چندان دور، درک درستی از بوت کمپ ها و توانایی های افراد خواهند داشت!)

 

مزایای بوت کمپ نسبت به سایر راه های آموزشی

 

بوت کمپ teamwork

  • تقویت روحیه کار تیمی و افزایش یادگیری

در بوت کمپ ها به دلیل حضور شما در گروه، یادگیری شما افزایش میابد و روحیه کاری تیمیتان تقویت میشود و به دلیل همفکری و مشورت با متخصص، کارتان سریع تر پیش خواهد رفت که نسبت به یادگیری فردی مزیت قابل توجهی است!

 

performance بوت کمپ

  • صرفه جویی در زمان و نقد و بررسی عملکرد شما

مزیت دیگر حضور در بوت کمپ این است که در اغلب آنها موارد کاربردی و مهارت های لازم تدریس میشود و وقت افراد صرف یادگیری موارد بیهوده و غیرضروری نمیشود. اصولا در بوت کمپ ها اساتید به طور مستمر افراد را ارزیابی کرده و عملکردشان را مورد نقد و بررسی قرار میدهند که این موضوع میتواند به افراد در پیشرفتشان کمک کند.

experience بوت کمپ

  • تجربه بیشتر

شما در بوت کمپ به طور عملی با پروژه درگیر خواهید بود و تجربیات بیشتری در مدت زمان کمتری به دست خواهید آورد. البته به دلیل اینکه بوت کمپ ها به طور فشرده عمل میکنند، اغلب افرادی که در آنها شرکت میکنند باید برای تکمیل کارشان حتی آخر هفته های خود را صرف کار کنند.

organizing بوت کمپ

  • نظم و هماهنگی

به دلیل وجود نظم خاص در هر بوت کمپ شما میتوانید به این موضوع امیدوار باشید که در یک زمان مشخص با توجه به توانایی های مربیان خوب سطح کاریتان را ارتقا بدهید! البته حواستان به این موضوع باشد که در بوت کمپ ها اگر سرعتتان کاهش یابد یا از دیگران عقب بیفتید به سختی میتوانید باز هم به آنها برسید!

goals بوت کمپ

  • هدف شما و تمام افراد دیگر آنجا یکیست!

این خودش مزیت مهمی نسبت به تمام موارد بالاست. حتما شما هم شنیده اید محیط تاثیر بسیاری در رشد افراد دارد! زمانیکه تمام افراد به یک موضوع خاص فکر میکنند و در آن جهت تلاش میکنند علاوه بر پیشرفت شخصی باعث پیشرفت گروه حاضر نیز میشوند!

 

coworkers بوت کمپ

  • دوستان و همکاران بسیاری پیدا میکنید!

برای موفق شدن در راهتان نیاز به شبکه سازی و وجود دوستان و همکاران خوب دارید و حضور در بوت کمپ فرصتیست برای شما تا با افرادی شبیه خودتان ارتباط برقرار کنید و از انها ایده بگیرید و برای خود فرصت های شغلی بهتری خلق کنید!


 

بررسی چند مجموعه برگزار کننده بوت کمپ برنامه نویسی و IT در ایران

با گسترش حوزه های مربوط به IT و افزایش داوطلبان در حوزه یادگیری، تعداد کارگاه ها و رویداد های مربوط به این حوزه در حال افزایش است.
شاید شما هم به عنوان متخصص و عضوی از فعالان این حوزه، در همایش و یا کارگاه های زیادی شرکت کرده باشید که غالباً نحوه برگزاری آنها به صورت بوت کمپ نمیباشد و صرفاً قرار است قسمتی از تجربیات افراد موفق در این حوزه را بشنوید!
شرکت هایی هم هستند که در حال برگزاری بوت کمپ در حوزه IT میباشند که بنده فقط تجربه حضور در یکی از آن‌ها را داشته‌ام و در مورد سایر آن‌ها بنا به داده های موجود در سایت‌ها و نظرات افراد شرکت کننده در این مجموعه‌ها، به بررسی پرداخته‌ام.

رهنما کالج

این مجموعه را میتوان به عنوان یکی از قوی ترین برگزارکنندگان دوره های کارآموزی به صورت بوت کمپ، در حوزه IT تلقی کرد. این مجموعه تا به حال دوره های مختلفی در حوزه های تخصصی طراحان UI/UX ، برنامه نویسی و DIGITAL MARKETING (بازاریابی دیجیتال) برگزار کرده است. لازم به ذکر است که برگزاری این دوره ها به صورت رایگان بوده و شما ابتدا باید در آزمون ورودی رهنما قبول شوید و پس از مصاحبه و پذیرفته شدن، عضوی از این مجموعه شوید. افراد پس از گذراندن دوره هیچ تعهدی نسبت به رهنما کالج ندارند.

تجربه شرکت در بوت کمپ رهنما کالج

من پاییز امسال(سال 98) در بوت کمپ دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج شرکت کردم و تجربیاتم رو در یک بلاگ پست با شما درمیون گذاشتم، اگه دوس داشتی بیشتر باهاش آشنا بشی می‌تونی بلاگ پستم رو بخونی.

علاوه بر اون ایبوکی شامل مطالب آموزشی که در این بوت کمپ یاد گرفتم، گردآوری کردم.  اگه به دیجیتال مارکتینگ علاقه داری، بهت پیشنهاد می‌دهم حتما نگاهی به این ایبوک بندازی.

نکته مهم: این کتابچه حاوی نکات مهم و تجربیات من از حضور در دوره دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج سال 98 و فاقد اعتبار تایید اساتید می‌باشد. (تجربه_نگاری)

دوره دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج؛ایبوک تجربیات صبا تاجیک



 

مپصا

بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی مپصا HR با هدف آموزش و برگزاری دوره کارآموزی برنامه‌نویسی و معرفی برنامه‌نویسان به شرکت‌های همکار و فعال، در یک بازه 3تا 4ماهه برگزار می‌گردد. در این بازه به بوت کمپرها، تفکر برنامه‌نویسی و مهارت‌های حل مساله آموزش داده می‌شود. همچنین آنها برنامه‌نویسی را از طریق کار گروهی و انجام پروژه‌های واقعی فرا می‌گیرند. در انتهای دوره پروفایلی از مهارت‌های فردی و فنی افراد تهیه شده و افراد ممتاز به شرکت‌ها جهت استخدام معرفی می‌گردند. و تاکنون ۶ دوره بوت‌کمپ برگزار شده و بیش از ۸۰ درصد فارغ التحصیلان در شرکت‌های معتبر حوزه‌ی فناوری اطلاعات مشغول به کار شده‌ٰاند.

“این اطلاعاتی هست که در سایتشون منتشر شده.”

کارادمی

مجموعه کارادمی، برگزار کننده بوت کمپ برنامه نویسی است و این بوت کمپ به صورت آنلاین برگزار میشود. طبق اطلاعات موجود در سایت، این مجموعه ارائه دهنده دوره های جدی و پر از چالش برای آماده کردن افراد به بازار کار هستند.
در حال حاضر دوره FRONTEND در این مجموعه اجرا میشود که شرکت در این دوره ها به صورت رایگان نبوده و کارآموزان باید مبلغی را بابت شرکت در آنها هزینه کنند.

سماتک

مرکز آموزش دهنده دوره های تخصصی ICT است، که علاوه بر برگزاری دوره های آنلاین، کارگاه هایی را نیز برگزار میکند.

 

شما چه تجربه ی مثبت یا منفی از شرکت در بوت کمپ ها یا دوره های کارآموزی داشتید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

اگر این نوشته باحاله یا مشکلی رو حل میکنه، به‌اشتراک بذار :)
منتشر شده در دیگر چیز‌ها

نظر

  1. Sogand Sogand

    من ميخوام دوره ي اندرويد رو با بوتكمپ تجربه كنم ولي متاسفانه هيچ كدوم از موسسه هايي كه معرفي كردين دوره‌رو در حال حاضر ندارن. كسي ميتونه كمك كنه؟

    • شایان قربانی شایان قربانی

      بوت کمپ برنامه نویسی مکتب شریف فکر میکنم دوره اندروید داشته باشه… سایتشونو نگاه کنید

    • سلام سوگند جان،
      فکر میکنم 7learn قراره یک دوره‌ی بوت کمپ متخصص اندروید در اردیبهشت برگزار کنه.
      لینکش رو میذارم و امیدوارم برات مفید باشه، در هر دوره‌ای که شرکت کردی با به اشتراک گذاشتن تجربیات خودت در این مقاله میتونی به سایر دوستان هم کمک کنی. 🌺
      https://www.7learn.com/experts/android

      • Sogand Sogand

        ممنونم حتما

    • محمد تقوی محمد تقوی

      سلام.. واقعا باورم نمیشه کسی بیاد برای بوت‌کمپ‌های بی‌فایده مپصا تبلیغ کنه!
      گروه‌ها و‌کانال‌های تلگرامیِ زبان‌های برنامه‌نویسی رو چک کنین.. ببینین چقدر بدی دارن‌ میگن..
      بخدا من رفتم.. مثه چی پشیمونم.. فقط پول حروم‌کردنه.. استاداشون هیچی بلد نیستن.. اعتراضم‌کنین.. سریع از گروه‌خا و‌کلاس‌ها اخراج‌میشسن ک نکنه دیگران رو هم آگاه کنین..
      دوره‌هاشون ب اندازه ی دوره ۲ تومنی هم نمیارزه.. اولش خوب برخورد میکنن.. ولی بعدش ۱۸ تومن رو نگرین ولتون نمیکنن.. مطمئن باشید هیشکی اونجا کار پیدا نمیکنه.. همش الکیه..

  2. حسینی حسینی

    سلام
    من بوت کمپ برنامه نویسی پایتون شرکت مپصا HR رو شرکت کردم. تجربه خودم رو می گم تا دوستان اشتباه من رو تکرار نکنن. دوره خیلی بی نظم و بر خلاف وعده هاشون برگزار شد. اول یک آزمون آنلاین داره، بر اساس نمره تون تو آزمون، تعیین سطح می شین و بعد به مصاحبه حضوری دعوت می شین. تو مصاحبه بهتون می گن که دوره تفکیک شده برای دیتا ساینس و جنگو برگزار خواهد شد. اما اصلا باور نکنین. می گم چرا. تو مصاحبه به همه پیشنهاد می شه که حتما ورکشاپ هاشون رو شرکت کنید، یکی مقدماتی، یکی پیشرفته (این ها جدای از بوت کمپ هست، هرچند به دروغ می گن ورکشاپ پیشرفته بخشی از بوت کمپ محسوب می شه، اما اصلا اینطور نیست، چون مباحث مشترک دیتا ساینس و دولوپمنت تدریس می شه که برای هر دو گروه کارآمد نیست). آخر هر ورکشاپ آزمونی گرفته می شه که مشخص کنن آیا شما می تونید وارد مرحله بعد (ورکشاپ پیشرفته) و بعد از اون، بوت کمپ بشید یا نه. آزمون کاملا صوری هست، یعنی اگر بخواید در هر صورت می تونید وارد شید، فقط مدام به اون بچه ها می گفتن که اگر بیاید، ما تضمین شغلی براتون نداریم. منظورم اینه که اول جوری شما رو ترغیب می کنن که بیاید هزینه کنید، دوره مارو خوب بگذرونید، حتما کار هست، اما نهایتا بعد از اینکه پول ورکشاپ ها رو گرفتن، کاری باهاتون ندارن 🙂
    بدترین اتفاقی که افتاد این بود که، بعد از گرفتن هزینه 1,200,000 تومان بابت دو ورکشاپ که در مجموع طی سه هفته برگزار شد، برخلاف صحبت های اولیه شون، گفتن که به خاطر کم بودن نفرات، دوره دیتا ساینس نخواهیم داشت!!!!
    و مایی که هزینه ورکشاپ پیشرفته رو به این اسم ازمون گرفته بودن که بخشی از هزینه بوت کمپ شما هست، عملا هزینه دادیم و دوره ادامه پیدا نکرد! جالب اینکه طی ورکشاپ پیشرفته، کمترین اشاره ای به مباحث علوم داده نشد و مباحث غیرمرتبط بود. عملا هزینه بدون گرفتن نتیجه ای!
    طی روزهایی که باید توی موسسه حاضر می شدیم، هیچ هیچ هیچ منتور یا نفری برای رفع اشکال نداشتیم.
    فقط یک حضور غیاب انجام می شد و به همین خاطر، بر خلاف ادعاهاشون که کار گروهی و پروژه ای هست، هرکس از خونه ترجیح می داد کارشو انجام بده. به همین خاطر عملا عین کلاس های آموزشی بود و بوت کمپ، خیر.
    مدرس هم متاسفانه به دلیل مشغله ای که داشت، جز پروژه آخر ورکشاپ، پروژه های دیگر رو منتور نکرد و تقریبا هیچ کدوم از پروژه های بچه ها به نتیجه نرسید. جز چند نفر که سابقه کاری داشتن.
    از نفرات دوره جاوا هم دوستانم بودن که گفتن برای اون ها هم به تعهداتشون عمل نکردن و چون از ما سفته داشتن، اعتراض هامون راه به جایی نبرد.
    امیدوارم آگاهانه تصمیم بگیرید و تجربه ی من براتون مفید باشه.

    • سلام آقا/خانم حسینی عزیز
      کامنت شما می‌تونه به مخاطبان این بلاگ در ادامه خیلی کمک کنه و در انتخابشون تاثیر بذاره. فقط یک نکته برای اینکه ثابت بشه شما واقعا در دوره شرکت کردید یک مدرک از اطلاعات ثبت نامتون برای من بفرستید تا از سوتفاهمات احتمالی جلوگیری کنه. من از بچه‌های روابط عمومی بوت‌کمپ مپصا هم می‌خوام که به این دیدگاه شما پاسخ بدن.
      ممنون

      • حسینی حسینی

        سلام
        حتما
        خوشحال می شم اگر نظرم به دیگران کمکی کنه
        اینطور صحبت های من هم برای دیگران قابل استنادتر می شه.
        من چطور می تونم به صورت خصوصی برای شما بفرستم؟

      • موسوی موسوی

        مرسی دوست عزیز کامنت شما درباره شرکت Mapsa خیلی مفید بود
        امیدوارم این فرهنگ کامنت دادن و نقد به اشتراک گذاری تجارب روز به روز بیشتر جا بیوفته تا بتونیم به همدیگه بیشتر کمک کنیم

    • سپهر سپهر

      سلام. ممنون از توضیحاتتون
      من برای دوره بوت کمپ بین مپصا و شرکت رسا گیج شده بودم.
      درباره اون نظری ندارید؟
      با سپاس از شما

      • حسینی حسینی

        سلام

        نه متاسفانه
        من تجربه ای از اون شرکت ندارم.

        فقط نظر مثبتی راجع به مپصا ندارم. نمی دونم رسا بهتر باشه یا بدتر.

      • محمد محمد

        هیچ کدوم به نظرم مکتب شریف رو شرکت کن.

    • زهرا زهرا

      خیلی خیلی ممنون ک گفتید تجربه تون رو 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  3. مجتبی مجتبی

    تعجب میکنم که چرا توی متن اسم مکتب شریف به عنوان بوتکمپ برنامه‌نویسی آورده نشده ولی نویسنده متن و کسانی که نظر بنده رو میخونن هم میتونن یه سر به سایت مکتب بزنن که متوجه نحوه کارش بشن و آمار استخدام شده‌های اونا رو هم ببینن. من دوره مکتب رو رفتم و واقعا راضی کننده بود و برنامه‌ای که برای استخدام داشتن خیلی خیلی جذاب بودش

    • سلام مجتبی جان، ممنون بابت معرفی. بوت کمپی که شرکت کردی در چه حوزه‌ای بوده؟
      خوشحال میشم برامون بیشتر راجع‌به تجربیات، دستاوردها و نحوه برگزاری و استخدام بوت کمپی که شرکت کردی بگی.

  4. فرشته اسماعیلی فرشته اسماعیلی

    دوره کیمیا، یکی از دوره های خوب برای ورود به کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان پیشنهاد میکنم دوستان دنبال کنند

  5. ali khakshoor ali khakshoor

    سلام ببخشید منم میخوام توی بوتکمپ شرکت کنم که مربوط به شرکت فراوین هست و راهنمایی میخوام ممنون میشم یکی از پشتیبانی های سایت یا کسی که از بوتکمپ های برنامه نویسی سر درمیاره شماره ی همراه یا ایدی تل برام بزاره اخه واقعا بی تجربه ام و نمیخوام تایم و هزینه ی خالی برای یه بوتکمپ بزارم بدون اینکه منا استخدام کنن
    از اقا یا خانم حسینی هم بابت اگاه سازی من و بقیه ی دوستان تشکر میکنم.

    • مهدی مهدی

      سلام دوست عزیز شما بوتکمپ فراوین رو شرکت کردین ؟ میشه تجربتونو بگین؟

  6. محمد محمد

    اساسا مقایسه این جور چیزا درست نیست چون هر کس یه روحیه برای یادگیری داره البته در مورد ایران تا حدودی بله… اما اگه دانشگاه های ایران مثل سایر دانشگاه های موفق جهان یا حتی معمولی فعالیت میکردن خیلی بیشتر از این مزایارو برای دانشجو هاشون داشتن

    • میلاد میلاد

      کسانی که معمولا در بوت کمپ ها شرکت میکنن معمولا تازه کارایی هستن که بیشتر از دانش فنی نیاز به جهت دهی و مسیر یادگیری دارند. وقتی کارآموز وارد بوت کمپ میشه با هزار امید و انگیزه اگه به درستی جهتدهی نشه حتی ممکنه کلا از هدفش ناامید بشه. به نظر من اطلاعرسانی درباره کیفیت بوت کمپ ها توسط کسایی که شرکت کردن میتونه باعث رشد کیفیت دوره ها بشه و برگزرار کننده ها صرفا جهت کسب درآمد تبلیغ نکنن

  7. رها محمدی رها محمدی

    سلام بهترین بوت کمپ برنامه نویسی که من شرکت کردم برای آواسام بود واقعا مجموعه عالی در زمینه ی یادگیری و پیشرفت مهارت های برنامه نویسی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اول ایران.